Unseen Thailand: Democrazy Thai style – the virtual tour.
GuavaJuice – Reloaded header image 2

Likhet inför lagen?

Aphisit har väl ännu inte börjat arbeta på riktigt, men han har pratat rätt mycket. Bland annat har han sagt följande:

Mr Abhisit vowed to reunite the country by ensuring the justice system worked without discrimination.

“My primary duty is to end ‘failed politics’ which is a cause of the divisiveness that has gripped our country. I will do away with the failed political system and restore national conciliation through justice,” he said.

Det låter ju bra. Kanske för bra för att vara sant?

Jo, jag tänkte väl det. För bra för att vara sant. För det börjar inte så bra.

Var är rättvisan i att sex av de UDD-anhängare, som kastade sten på parlamentledamöternas bilar när de hade röstat fram Aphisit som ny PM, nu kommer att arresteras och riskerar fängelse.

The suspects will be arrested on three charges, including obstruction, damaging properties and harming other people.

Missförstå mig inte nu. Jag tycker visst att de ska arresteras. Man gör inte som de röda gjorde.

Men, det som upprör mig är att ingen har lyft ett finger för att arrestera några PAD-terrorister.

PAD gjorde sig skyldiga till precis samma brott som de sex UDD-anhängarna nu arresteras för. I kubik. Plus en hel massa andra brott. Under flera månaders tid.

Var är arresteringsorderna för PAD-terroristerna?

Om inte PAD ställs till svars för de brott de begått samtidigt som rödtröjor fängslas kommer det bli uppror.

Herr Aphisit – VAR ÄR RÄTTVISAN?

Dela med dig!
  • Digg
  • StumbleUpon
  • del.icio.us
  • Technorati
  • Facebook
  • Google
  • YahooMyWeb
  • Live
  • Blue Dot
  • Furl
  • Simpy
  • Reddit
Tags: abhisit vejjajiva, Aphisit, DAAD, democrat party, domstol, gula, PAD, protester, röda, thailändsk demokrati, UDD, upplopp, vandalism

Inlägget Likhet inför lagen? har redan kommenterats 6 gånger.

Häng med i diskussionen du också. Säg vad du tycker. Gör din röst hörd.
Läs vad andra redan har sagt ↓, innan du kommenterar själv,
eller, kommentera med en gång ↓

Riskera inte att missa kommande kommentarer till inlägget Likhet inför lagen?Prenumerera på kommentarerna

1 Guava { 12.19.08 at 14:46 }

De röda gillar som väntat inte arresteringarna. Var något annat att vänta? När ska polisen göra sitt jobb och även arrestera PAD-ledarna?

Ur dagens The Nation:

Some 300 red-shirted people besieged the Dusit Police station Friday, demanding the release of a protester arrested for throwing rocks at MP’s vehicles on Monday.

The red-shirted people vowed to continue the besieging until Chokchai Khamleu is released.

Chokchai was arrested Thursday. He was captured on photos while throwing rocks at the vehicles leaving Parliament on Monday.

Initially, the red-shirted protesters thought Chokchai was being detained at the police station. But they were informed that the man was sent to the Dusit District Court to seek court’s approval for his detention.

The protesters sent three representatives to the court to seek Chokchai’s release.

They said it was not fair for Chokchai to be arrested because police earlier failed to arrest protester led by the People’s Alliance for Democracy.

2 Malee { 12.19.08 at 20:56 }

Man kan inte annat än förundras.

3 1337 { 12.20.08 at 09:02 }

“Var är arresteringsorderna för PAD-terroristerna?”

Varför frågar du inte efter arresteringsorder på den mobb som
misshandlade och mördade PAD-anängare i Udornthani, redan i juli i år?

Eller UDD-ledare som uppviglar till våld, som t.ex. denna? http://www.youtube.com/watch?v=NhJ3KZb-W_I

Eller de UDD-anhängare som sköt ihjäl fadern till ägaren av den regeringskritiska radiostationen Vihok?

Eller de beväpnade UDD-anhängare som belägrade Chiangmais flygplats och misshandlade personer som de trodde var PAD-anhängare? http://wyndhamhollis.smugmug.com/gallery/6656868_fkhTa/1/424896408_DsPuN#424896408_DsPuN

Eller de ansvariga för polisens övervåld den 7 oktober som resulterade till två döda och hundratals skadade?

Eller terroristerna bakom skott- och granatattacken mot ASTV den 28 november?

Eller terroristerna som har mördat och skadat PAD-demonstranter genom nästan dagliga granatattacker?

Eller de UDD-anhängare som sköt studenter den 5 september?

Eller de som kastade en bomb mot domaren Charan Pakdithannakuls bostad?

Osv, osv…

Du skriver om partiskhet, men den värsta sortens partiskhet finns i din blog. Du vilseleder den vanlige svensken som bara följer svensk media, där saker är förenklade mellan svart och vitt, mellan fattiga och rika. Självklart måste svensken ta parti för de fattiga som utmålas som offren, mot medelklassen och de rika, som du kallar för terrorister.

De verkliga offren är det thailändska folket och de människoliv som har gått till spillo, oavsett politisk tillhörighet. Ingenting skriver du om dem. Du bryr dig uppenbarligen inte om att thailändare har dött eller skadats, i synnerhet inte om de har “fel” åsikt. Flera av dina inlägg handlar om att fördöma och bespotta det land du är gäst i. Thailand är ju en bananrepublik som du oftar kallar det. Det måste vara en plåga för dig att bo här. Vi dumma thailändare har ju inte anpassat oss efter dina värderingar och regler. Då återstår förstås min undran: Vem håller en pistol mot din tinning? Vem tvingar dig att bo här?

4 Guava { 12.22.08 at 08:58 }

Vem du nu än är så verkar du ju vara en fanatisk PAD-anhängare. Jag är inte anhängare av någon sida, även om det kanske kan tyckas så på mina inlägg på senare tid. Men det beror ju på att nyheterna har varit som de har varit.

Jag står varken på PADs eller UDDs sida. Jag fördömer PAD för jag tycker att de är terrorister. De är en grupp som säger sig älska och beskydda grunderna i det thailändska sammhället, men vilka är de i själva verket? När de på alla sätt och vis gör sitt bästa för att förstöra det land de säger sig älska. För vems skull gör de det? För thailändarna i gemen, eller för sig själva? Tänk på den.

Jag har inte varit lika fördömmande mot UDD, men det kan ju bero på att de inte har ställt till det lika mycket som PAD. Jag kan också förstå UDD, till en viss del, även om jag inte försvarar deras våld på något sätt.

Vad jag efterlyser är likhet inför lagen, alltså att alla – ALLA – som begår brott skall ställas till svars för dessa brott. Oavsett vilken gruppering eller samhällsklass de tillhör.

Som det fungerar i Thailand så är det ju som så att de som tillhör/stödjer den för tillfället härskande klicken kommer undan med det mesta, medan den andra sidan raskt anhålls och fängslas.

Det spelar alltså inte någon roll om det är PAD eller UDD eller fan och hans moster som gör fel. De bör ställas till svars i alla fall.

Vad jag ifrågasätter är polisens och domstolarnas partiskhet. PAD har härjat i månader utan att polisen gjort någonting. Men så fort det blir en ny regering så utfärdas arresteringsorders på UDD. Vad är det för demokrati? Vad är det för rättvisa?

I många av de fall du tar upp ovan har väl inte den inkompetenta, eller kanske ovilliga, polisen hittat några ansvariga för brotten. Då är det ju svårt att gå vidare.

Tycker jag att de ansvarig för dessa brott skall gå fria, bara för att de tillhör UDD? Absolut inte.

De verkliga offren är det thailändska folket och de människoliv som har gått till spillo, oavsett politisk tillhörighet.

Jo, just det. De verkliga offren är det thailändska folket. VEM är det thailändska folket frågar jag då dig.

Vem är det som bäst tar tillvara en majoritet av det thailändska folkets intressen. Är det PAD eller UDD?

PAD vill inget annat än att vrida tillbaka klockan till en tid då överklassen kunde göra hur de ville. De vill ta ifrån majoriteten av thailändare deras röst. Är det något du vill se? Och hur försvarar du i så fall det? New Politics, är det en bra ide enligt dig?

UDD står för den stora majoriteten av thailändare. Den som aldrig har haft någon röst. Nu har de börjat kunna göra sig hörda, men då vill PAD ta ifrån dem rösträtten. Klart som fan att de blir upprörda.

Du bryr dig uppenbarligen inte om att thailändare har dött eller skadats, i synnerhet inte om de har “fel” åsikt.

Hur du kommer till den slutsatsen förstår jag inte. Utveckla.

Flera av dina inlägg handlar om att fördöma och bespotta det land du är gäst i.

Den man älskar agar man. Jag älskar Thailand. Det gör ont att se ett land med så stor potential gå åt fanders.

Denna blogg är inte en spegel av vad jag tycker om allt som har med Thailand att göra. Det är väl som så att man skriver om sånt man tycker är fel och sånt man tror skulle kunna ändras för att förbättra. Det finns så många andra som som bara skriver om det som är bra med Thailand, så det behöver inte jag göra.

Jag har valt att lyfta fram den andra sidan. Som en sorts motvikt mot allt det positiva och glättiga. Jag skulle kunna fylla en blogg med sånt som är bra med Thailand också, om jag skulle vilja göra det och om jag hade haft tid.

Thailand är ju en bananrepublik som du oftar kallar det.

Som det politiska läget av idag ser ut, vad annat kan man kalla det? En fungerade demokrati är det ju inte på långa vägar.

Det måste vara en plåga för dig att bo här. Vi dumma thailändare har ju inte anpassat oss efter dina värderingar och regler. Då återstår förstås min undran: Vem håller en pistol mot din tinning? Vem tvingar dig att bo här?

Jag trivs rätt så bra, tack för att du frågar. Är du thai förresten, boendes i Tyresö? Och jag ställer naturligtvis inte några krav på att Thailand och thailändare skall anpassa sig till mina värderingar. Om du undrar så har jag anpassat mig riktigt bra och fungerar alldeles utmärkt i det thailändska samhället med de värderingar som finns här.

Det är inte det det är frågan om. Jag bor här. Jag har åsikter. En del av dessa åsikter får sitt utlopp här i bloggen. Andra åsikter inte. I denna blogg skriver jag mest om sånt jag inte gillar speciellt mycket med Thailand. Det betyder inte att jag inte gillar Thailand alls. För i så fall skulle jag naturligtvis inte bo här.

Ser fram emot en fortsatt diskussion…

5 1337 { 12.24.08 at 07:38 }

Om man tittar tillbaka på det som du har skrivit sedan flera månader tillbaka, hittar man ensidigt fördömande av PAD utan någon som helst reflektion över vad för illgärningar som deras motståndare har begått. Du skriver bl.a:

“Jag hoppas att de röda kommer att visa sig vara lite mer demokratiskt mogna än sina gula motståndare och inte ta till våld nu när de förlorat.”

“Vad vi ska oroa oss för nu, idag, denna vecka, är de röda. Röda Armén har redan börjat kriga. Förhoppningsvis var det en enstaka händelse, ett upplopp i besvikelsens tecken …”

Du målar upp en förvrängd bild som antyder att UDD har varit snälla och fredliga när det i själva verket har varit motsatsen. Sedan juli har de börjat använda våld mot sina politiska motståndare. Det är våld som har kostat flera människoliv. Du kallar PAD för terrorister, men verkar blunda för politiska mord och attentat genomförda av de röda, då dina fördömanden av deras illdåd lyser med sin frånvaro. Är det en nyanserad bild tycker du?

PAD kom till som en reaktion mot Thaksins allt mer fullkomliga maktmissbruk och korruption. De som anslöt sig var folk från vitt skilda grupperingar. Dessa människor är långt ifrån den elit som vissa vill påstå. De flesta är vanliga thailändare som inte har några privilegium att bevaka. PAD har funnits långt innan New Politics presenterades. Nej, jag tycker inte att det är bra idé, även om jag förstår dess syfte med att motverka röstköp. New Politics är dock inte rätt väg att lösa det problemet och jag tror att många PAD-sympatisörer håller med mig.

Som du kanske har förstått, jag kommenterar här för att du ger en förvrängd bild av situationen mellan PAD och UDD. Det har begåttts illgärningar från båda läger, även om det mesta av våldet har kommit från UDD. Det skiljer emellertid ljusår mellan din bild av UDD och verkligheten.

6 Guava { 12.26.08 at 10:03 }

Jag håller inte med att det är en förvrängd bild jag gett. Visst, UDD har passerat gränsen vid tillfällen de också, men det är PAD som har stått för det mesta i både våldsväg och skapande av allmän oreda. Det är PAD som har lamslagit landet, inte UDD.

Det våld som förekommit från UDDs sida har i stort varit svar på PADs aktioner.

Utan PAD-våld inget UDD-våld.

Som jag ser det har UDD tagit till våld mot PAD på grund av att polisen totalt misslyckats att sköta sitt jobb. Det försvarar ju naturligtvis inte att man skjuter ihjäl PAD-anhängare, men att, som du säger, UDD skulle ha varit våldsammare än PAD, det har jag svårt att se.

PAD har ju sedan en längre tid gjort allt de kan för att provocera fram en konfrontation, både med UDD och polis/militär. De har använt sig av kvinnor och barn som sköldar mot polisiära/militära ingripanden. De har sökt martyrer.

De har använt sig av f.d poliser och militärer som beväpnade vakter. Dessa beväpnade vakter har gripit och kvarhållit människor som de ansett vara misstänkta. De har misshandlat och mördat. Det är faktum.

Och jag lovar dig att jag kommer att skriva ner UDD också, om de tar till samma olagliga terroristmetoder som PAD.

Jag har inte skrivit om några mord genomförda av UDD. Jag har heller inte skrivit om enskilda våldsdåd utförda av PAD (vad jag kan komma på nu). Jag har skrivit om läget i Thailand. Och då är det PAD som har varit bovarna. Det kanske blir ändring på det nu. Då kommer du att se det här, eftersom jag som sagt inte står på någons sida, om vi pratar rött och gult.

Däremot står jag för folket, den stora massan. Jag är rädd att man glömmer bort den i detta kaos av färger.

PAD kom inte till som en reaktion på Thaksins maktmissbruk och korruption. PAD kom till för att Sondhi L är sur på Thaksin. Det började som en personlig vendetta.

Nu är det ju iofs rätt sannolikt att det skulle ha blivit demonstrationer mot Thaksin i alla fall, även utan en sur Sondhi, och det med rätta. Men det hade antagligen inte urartat som det nu har gjort. Det hade antagligen varit mer som protesterna mot Thaksin när han fortfarande var PM. Protester som jag då stödde.

Som jag ser det är PAD inte en homogen grupp som strävar mot samma mål.

När jag kritiserar PAD är det inte fotfolket jag kritiserar. Det är ledarna. Dessa ledare, både de som man ser på scenerna vid demonstrationsplatserna och de man inte ser, de som finns bakom kulisserna. Dessa är de som förlorade på Thaksins strävan till maktmonopol.

(Thaksinkritiska inlägg har jag skrivit kilometervis av. Vill bara påpeka det om du skulle tro att jag är Thaksinanhängare. Det är jag inte. Jag är nog en av de första och största anti-Thaksinisterna.)

Som jag har skrivit tidigare så är det inte korruption per se de är emot. Hade Thaksin inte låtit sina framgångar stiga honom åt huvudet hade han nog suttit kvar än idag, trots korruptionen.

Hans misstag var att stänga ute de som nu står bakom PAD från dessa korruptionspengar. Det är därför de är förbannade. Kom ihåg att de alla stödde Thaksin i början.

Den stora majoriteten av PAD-anhängarna anser jag är förda bakom ljuset av ledarna. De utnyttjas för att ledarna ska nå sitt mål. Detta mål är alltså ett återtagande av makten och med makten korruptionspengarna.

Medelklassen tjänar inte något på en PAD-seger och Ny Politik. De kanske inte förlorar så mycket heller iofs. För dem är det mer ett nollsummespel. De slänger ut en megakorrupt politiker (Thaksin) men får ett megakorrupt maktetablissemang i utbyte. Ingen förbättring där alltså.

Hylla eller håna!
Säg vad du tycker om ovanstående.